*

Ari Rusila: Kootut kirjoitukset The other side of the story!

Kaikki blogit puheenaiheesta Finnair

Kiinalaiset ostavat Finnairin – kova olettamus, mutta väkevän looginen!

Näinkö käy? On todennäköistä, että Finnairin paras kumppani on jokin Kiinan valtion hallitsemista lentoyhtiöistä – esimerkiksi Air China. Nythän ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö Lucky Air aloittaa säännölliset reittilennot Helsinkiin [1 ja kohta mitä ilmeisimmin myös suoraan Rovaniemelle. Mikä on kiinalainen ”kohta” - se on venyvä käsite, sillä kiinalaiset etenevät liki aina hitaasti kiiruhtaen

Koivulahden lento-onnettomuus ja hävittäjälentäjä Lars Hattinen

YLE Tv1 esitti uusintana to 17.8.2017 mielenkiintoisen ja mieltä järkyttävän dokumentin Koivulahden lento-onnettomuudesta, joka tapahtui 3.1.1961;

Muisti: Koivulahden murhenäytelmä

Aeron DC-3 –lentokone syöksyi maahan Koivulahdessa (lähellä Vaasaa) tammikuussa 1961.  Kaikki koneessa olleet 25 henkilöä – (kapteeni, perämies ja lentoemäntä sekä 22 matkustajaa) kuolivat.

Suomen pahin lento-onnettomuus nousi otsikoihin monestakin syystä.  Mitä koneessa oikein tapahtui?

Uhkaako ilmavoimia lentäjäkato?

Ilmavoimien lentäjäyhdistyksen kyselyssä jopa 70 prosenttia vastaajista kertoi aikovansa hakeutua siviililentäjäksi kolmen vuoden kuluessa. Kommentoin aihetta Keskisuomalainen-lehdelle.

Älä lupaa jos et osaa

Kun Suomeen pyrkii tuhansia pakolaisia, on hienoa, että ihmiset tarjoavat turvaa vaikka turvapaikkaa hakeville. Omaa kotiaan! Kaksi vuotta sitten näin tehtiin ja luultavasti myös eilen.

Kannattaa kuitenkin aina miettiä etukäteen haluaako muille suojaa vai itselle julkisuutta. Jos haluaa pakolaisen turva-asunnosta julkisen vihan kohteen, se kannattaa ilmoittaa heti miten julkisuudessa. Jos haluaa auttaa turvapaikanhakijaa, kannattaa toimia hiljaa. Tarvitsijat saavat turvallisen paikan, talo jää palamatta.

***

Miksi pienemmät eivät saa osuuttaan?

Kun puhutaan pörssiyhtiöiden johtajien palkoista, monet vetoavat siihen, että ei niillä ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta kun niitä johtajia on kuitenkin niin vähän. Ihan sama mitä niille maksetaan. "Ja omistajathan ne maksavat - ihan omistaan" (muka).  Niin varmaan ajateltiin Finnairin hallituksessakin.

Halla-Aho, Finnair ja "Luottokorttipakko"

OHA-ALLAH
äsh ... Halla-Aho siis, olisi mielestäni sopivampi jäljelle jääneiden perussuomalasten presidentti(ehdokas) kuin tuo sinänsä soma kansanedustaja: Laura Huhtasaari. Mutta, onnea ehdokkuudelle. Siitä vaan koko kansan mielipidejohtajaksi tai mielipideohjaajaksi. Muuten ... puhdistus on onnistunut persuissa - enää 2 ulos painostettavaa ja sitten puolue on "mies ja ääni"-puolue.

Valtio-omistajan tahto, vai vain ystävällinen toivomus?

Finnairissa päätettiin, että lisäeläkkeitä ei makseta (Toimitusjohtajsa Mika Vehviläinen 9.2.2013).  Yhtiö alkoi noudattaa valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston neuvoa, jonka mielestä lisäeläkkeitä ei enää pidä valtioyhtiöissä käyttää.  Vuoden 2016 linjausten perusteella valtio edellyttää omistajana aina, että palkitseminen on kohtuullista ja oikeudenmukaista. Tähän yhtyvät varmasti myös  oikeuden ja kohtuuden nimissä kaikki pienomistajat ja suurin osa keskiluokkaista Suomea. Näin ainakin oletan?

Onko Suomella varaa lopettaa yleisilmailu Helsingissä?

Aamulehti uutisoi 12.7. miten Tampere-Pirkkala voittaa Helsingin ajaessa alas yleisilmailutoimintaa ja koulutusta. Taustalla ovat myös suuret julkiset investoinnit joilla Tampere-Pirkkalan toimintaa ja lentokoulutusta tuetaan. Yle uutisoi 13.7. Tampere-Pirkkalan matkustajamäärien, varsinkin kansainvälisten, kasvusta. Lentoliikenne kasvaa nyt huimaa vauhtia, ja lentoyhtiöt kamppailevat lentäjäpulan kanssa.

Vuokralentoemäntien kyydissä Finnairilla

Pari vuotta sitten Finnair  ulkoisti  Hongkongin ja Singaporen reittien matkustamotyöt. Suomalaisten tilalle  tuli matalapalkkaisia paikallisia, norjalaisen firman kautta.  Finnairin "konseptia" kyllä  toteutetaan, mutta palvelukulttuuri putosi jonnekin. Turistiluokassa  matkustajan kontaktipinta henkilöstöön tietenkin on olematon, mutta koneen etupäässä sillä on merkitystä.

 

Helsinki-Vantaa on Vironkin portti maailmalle

Viron kansainvälinen edustuslentokenttä ei sijaitse Tallinnassa, vaan Vantaalla, josta tulisi luoda tiheä ja mukava yhdysliikenne yli Suomenlahden. Näin arvioi virolaisessa Äripäev-talouslehdessä sijoittaja Jaak Roosaare. Helsinki-Vantaan reittiverkosto saa kehuja – toisin kuin "kujanjuoksuksi" kutsuttu jatkoyhteys Tallinnaan.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä