Ari Rusila: Kootut kirjoitukset The other side of the story!

Palestiinalaisten uudet oppikirjat jopa aiempaa vihamielisempiä

Palestiinalaishallinnon koulukirjat ovat jopa aiempaa vihamielisempiä vaikka monet maat ovat jo jäädyttäneet terroristiseen toimintaan ohjautuneita avustusrahojaan.  Näin todistaa The Meir Amit Intelligence and Terrorism Information Center [ITIC] -laitoksen julkaisema uusi tutkimus - Palestinian Authority textbooks: the attitude to Jews, Israel and peace (Update, June 2018)jossa käytiin läpi 118 mm pakolaisvirasto UNRWAn palestiinalaisalueilla käyttämää oppikirjaa, joista valtaosa oli julkaistu 2017 ja jotka korvasivat aiemmin tutkittuja – ja vihakoulutuksesta, historian vääristelystä ja asenteellisuudesta kritisoituja – oppikirjoja.

Viime keväänä keskustelu Palestiinalaishallinnon nuorilleen tarjoamasta vihakoulutuksesta saavutti Suomessa virallisen tason eduskunnassa tehdyn kysymyksen johdosta. Tilannetta pohjusti Ilta-Sanomien 19.4.2018 julkaisema laaja artikkeli otsikolla ”Tukeeko Suomi jihad-opetusta?” Palestiinalaishallinnon oppikirjojen sisältämästä vihakoulutuksesta jota Suomi suoraan tai epäsuorasti on tukenut ja tukee edelleen Palestiina maaohjelmansa puitteissa. Tästä aiheesta aiemmassa artikkelissa Suomen tuki palestiinalaisten vihakoulutukselle selvitettävänä [Op-Ed].

Palestiinalaishallinnon painamien uusien oppikirjojen osalta tutkimus toteaa niiden ilmaisevan ja joissakin tapauksessa jopa radikalisoivan aiemmissa oppikirjoissa ilmenneitä ongelmia, joista keskeisimmät olivat Israelin valtion delegitimisointi ja demonisointi, rohkaisu Israelin vastaiseen väkivaltaan ja rauhankasvatuksen  puute.  Vahvasti Israel ja juutalaisvihamieliset kirjat ovat käytössä myös UNRWAn ylläpitämissä kouluissa.

Juutalaisten olemassaolo maassa kielletään oppikirjoissa historiallisesti, maantieteellisesti ja uskonnollisesti. Aiempien oppikirjojen tapaan järjestelmällisesti kielletään minkään juutalaisille pyhän paikan olemassaolo, esimerkiksi Itkumuuri [aka Valitusmuuri aka Länsimuuri] esitellään yksinomaan nimellä Al-Buraq Wall muslimien pyhänä paikkana jossa Muhammed oletetettavasti valjasti Buraq nimistä hevostaan.

Mm maantiedon oppikirjojen karttoihin ei ole merkitty lainkaan juutalaisten rakentamia modernin aikakauden kaupunkeja kuten Tel Aviv, Nahariyyah, Petah Tiqvah, Rishon Letzion, Netanyah, Dimona, jne kun taas vanhempia kaupunkeja kutsutaan vain arabiankielisillä nimillä. Esimerkiksi modernia Eilatin kaupunkia kutsutaan vain paikannimellä Umm al-Rashrash.

Tiivistetysti tutkimus osoittaa, että Palestiinalaishallinnon vuodesta 2016 julkaisemat uudet, myös UNRWAn hyväksymät, oppikirjat ovat aiempaakin radikaalimmat. Yksi uusi ominaisuus on Israelin nimen välttäminen ja korvaaminen yleisesti nimityksellä ”Sionistinen miehitys”. Esimerkiksi Israelin jäsenyys YK:ssa ilmaistaan maantiedon ja historian oppikirjassa nimityksellä Miehittäjävaltion edustus YK:ssa.

 

Harjoitustehtävänä Palestiinan kartan värittäminen, rajat jo valmiit

 

Matematiikan tehtävässä esitetystä Brittimandaatin aikaisesta Palestiinan punnan kolikosta (1927-1948) on poistettu alkuperäisen kolikon hepreankielinen teksti

 

Toinen uusi ominaisuus uusissa kirjoissa on juutalaisten pyyhkiminen pois antiikin aikaa käsittelevistä kirjoista. Esimerkiksi vuoden 2014 kirjassa aikajanalla esitettiin "The Jews David's Kingdom 1000-923 BC; The Phoenicians 925-700 BC; The Northern Kingdom of Israel 923-722 BC; The Kingdom of Judea 923-586 BC; The Assyrians 700-612 BC; The Babylonians 586-539 BC, mutta nämä juutalisten historiaan liittyvät hallinnot on uusista kirjoista poistettu.

Kolmas ominaisuus on israelilais-palestiinalaisen konfliktin elementtien sisällyttäminen laajemmin eri oppiaineisiin kuten fysiikkaan, kemiaan, biologiaan ja kasvatukseen.  

Kemian kirjassa opetetaan kuinka suolavesi pitää palestiinalaisen sotavangin hengissä nälkälakon aikana.

 

Israelin siviileihin kohdistuva terrorismi saa uusissa kirjoissa enemmän näkyvyyttä. Esimerkiksi Dalal al-Mughrabi, joka kuoli terrori-iskussa siviilibussiin v. 1978 tappaen yli kolmekymmentä ihmistä, esitellään neljässä myös UNRWAn kouluissa käytetyssä kirjassa ja kaikissa sankarillisena marttyyrina. Uudempaa aikaa taas kuvaa israelilaissiirtokunta Psagotin bussin Molotovin koktaileilla tapahtuneen tuhamisen kuvaaminen ”barbeque juhlaksi”.

Ensimmäistä kertaa Palestiinalaishallinnon opetusohjelmassa nyt mainitaan 6 miljoonan Israelissa nyt elävän juutalaisen kohtalo oletetun vapautuksen jälkeen: israelilaisten karkoittaminen ja hävinneiden ulkomaalaisten jäänteiden tuhoaminen.

 

Kartta "Arabien kotimaan" valtioista käsittää myös Palestiinan sisältäen myös Israelin pre-1967 rajoineen Palestiinan lippu yllään

 

Odottaisin tämän uuden tutkimuksen antavan hyvän pohjan Palestiinalaishallinnolle annetun Suomen(kin) kehitysavun uudelleenarvioinnille koulutussektorin ja osalta ja toivon myös sen osaltaan auttavan harkitsemaan uudelleen mm nykymuotoiselle UNRWAlle annettavan avun tarkoituksenmukaisuutta.

Julkaisu kokonaisuudessaan luettavissa pdf:na tästä. Tutkimuksen tekijä tri Arnon Groiss sai FT oppiarvonsa Princetonin yliopistosta ja MPA oppiarvon puolestaan Harvardin yliopistosta; hän on Israelin Arabic radiosta 40 vuoden työn jälkeen eläkkeelle jäänyt toimittaja.

Aiemmin aiheesta:

Palestiinalaisille vihakoulutusta rauhankasvatuksen sijaan
Historianäkemyksen vankina
Hamasin kesäleirin ”rauhankasvatusta”
Lasten vihakoulutus jatkuu Gazassa
YK:n tukema lapsisotilaiden [viha]koulutus Gazassa uhkaa supistua
Erilaiset nukkeleikit
Hamasin terrorileirit nuorisolle
Länsivallat rahoittavat edelleen palestiinalaisterrorismi
Miksi Suomi rahoittaa Israelin vastaista politiikkaa
Suomikin maksaa tapporahaa palestiinalaisille


Kirjoitus ensinnä ilmestynyt Ariel-Israelista suomeksi verkkojulkaisussa

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Ja kolikon kääntöpuoli:
"Nurit Peled-Elhanan, an Israeli academic, mother and political radical, summons up an image of rows of Jewish schoolchildren, bent over their books, learning about their neighbours, the Palestinians. But, she says, they are never referred to as Palestinians unless the context is terrorism.

They are called Arabs. "The Arab with a camel, in an Ali Baba dress. They describe them as vile and deviant and criminal, people who don't pay taxes, people who live off the state, people who don't want to develop," she says. "The only representation is as refugees, primitive farmers and terrorists. You never see a Palestinian child or doctor or teacher or engineer or modern farmer."

Peled-Elhanan, a professor of language and education at the Hebrew University of Jerusalem, has studied the content of Israeli school books for the past five years, and her account, Palestine in Israeli School Books: Ideology and Propaganda in Education, is to be published in the UK this month. She describes what she found as racism– but, more than that, a racism that prepares young Israelis for their compulsory military service."

https://www.theguardian.com/world/2011/aug/07/isra...

Tämä ei kuitenkaan oikeuta palestinalaisia tekemään yleistyksiä, johtaa harhaan jne.. Halusin vain tuoda esiin kokonaisuutta täyttävän tiedon.

Kymmenisen vuotta sitten löytyi koulukirjoja, joissa palestinalaiset verrattiin apinoihin ja aaseihin, joten jotain kehitystä on tapahtunut.
Enää ei olla aivan H-Jugend tasolla, tosin Lebensraum-politiikka elää vahvana edelleen.

Henry

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Mainitsemiasi ääriasenteita löytyy varmaan nykyisinkin. Kirjoitukseni pointti oli että ensinnäkin Palestiinalaishallinto ja UNRWA julkisen vallan puolesta jakaa kuvaamiani oppeja ja toisaalta Suomen valtio tukee tätä taloudellisesti.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

jeps, joka kolikossa on toinen puoli ja sitten on se toinenkin puoli.

esmes valkokypärät syyriassa ovat virallisessa suomen mediassa pyyteettömiä avustustyöntekijöitä ja joita israel nyt yrittää pelastaa syyrian hallinnon ja venäjän käsistä.

eli syyrian hallintoa, turkkia ja venäjää demonisoidaan meille heidän sanoessaan valkokypäriä terroristijärjestöksi,
sivuuttaen kuitenkin kokonaan sellainen tosiseikka, että sekin väite on tosi,

valkokypärät ovat al qaidaan kuuluva järjestö ja joka on tehnyt tiiviisti yhteistyötä isisin kanssa läpi koko sodan ja vuorostaan demonisoinut syyrian hallintoa mm. lavastamalla siviileihin kohdistuneita hyökkäyksiä, kuten kaasu,

siinä sivussa toki siviileitäkin auttaen ja käsittääkseni suomikin on ollut rahoittamassa toimintaa.

suomalaisille annettu kuva lähi-idän tilanteesta on jopa poikkeuksellisen rajoittunut, pelkään että se liittyy jotenkin siihen, että venäjä pyritään jopa hieman fanaattisesti esittämään asiassa kuin asiassa mahdollisimman negatiivisessa valossa jo tosiasioidenkin kustannuksella.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Arafeh bases arguments on the distorted assertions of Prof. Ilan Pappe, author of The Ethnic Cleansing of Palestine, and Nurit Peled-Elhanan, who maintains that Israel teaches school children based on “lying maps and distorted ones.22

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Ylipäätään on avartavaa tutustua kummankin keskenään konfliktissa/vastakkainasettelussa olevan osapuolen näkemyksiin -- olipa kyseessä mikä tilanne vain missä päin maailmaa vain.

Hiljattain näin yhdessä ketjussa linkin hienoon esitykseen, jossa aiheena on juurikin se, että samasta asiasta on hyvä kuulla monta tarinaa eikä aina vain se sama tarina uudelleen ja uudelleen:

The danger of a single story

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Israelilais-palestiinalainen historiankirja on yksi osa Peace Research Institute in the Middle East’n aloitteista. Kirjaa valmisteli ensisijaisesti 18 historioitsijaa, joista kolmannes muita kuin israelilaisia tai palestiinalaisia. Tekijöille kävi jo varhain selväksi ettei yhteiselle historianäkemykselle ainakaan vielä ole mahdollisuuksia. Siksi koulukirjasta muokattiin innovatiivinen: Kirja sisältää rinnakkain sekä israelilaisen että palestiinalaisen näkemyksen israelilais-palestiinalaisen konflikin virstanpylväistä eli oppilas tutustuttuaan milempiin näkemyksiin voi muodostaa oman näkemyksensä oppimansa pohjalta. Hankkeen hyödyntämisen ongelmat puolestaan kuvastavat kuinka ylätason kommunikaatio-ongelmat kuitenkin voivat hidastaa ruohonjuuritason yhteistoimintaa ja aikaansaatua oppikirjaa on käytössä vain hyvin harvoissa paikoissa.

Tästä lisää kirjoituksessani https://arielfi.wordpress.com/2018/01/01/palestiin... . Siinä myös kuva jossa samalla aukeamalla esitetään israelilainen ja palestiinalainen käsitys Balfourin julistuksesta; niiden välissä on tyhjä tila johon oppilas voi kirjoittaa asiasta oman päätelmänsä. Hyvä hanke joka nähdäkseni vielä odottaa laajempaa käyttöönottoaan.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Tästä tulee mieleen:
"Auta niitä rauhanjärjestöjä, joissa Israelin juutalaiset ja palestiinalaiset toimivat yhdessä, rinta rinnan."

Henry

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila Vastaus kommenttiin #6

Tällaistakin toimintaa on itse olen osallistunut tilaisuuksiin jossa tällaiset järjestöt ovat esitelleet aktiviteettejaan. Myönteisimmän kuvan sain Parents Circlestä joka on eräänlainen vertaistukiryhmä lapsensa väkivaltaisuuksissa menettäneille juutalais- ja palestiinalaisvanhemmille; toinen on Aravan ympäristöhanke jossa sekä juutalaiset että palestiinalaiset yhdessä opiskelevat, tutkivat ja kehittävät Aravan laakson ympäristöasioita.

Kielteinen mielikuva minulla puolestaan on joistakin yksipuolisen poliittisen agendan omaavista liikkeistä kuten BDS ja ICHAD joihin niihinkin osallistuu joitakin valtavirrasta poikkeavan israelilaisnäkemyksen omaavia juutalaisia.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #7

Kielteinen mielikuva minulla puolestaan on joistakin yksipuolisen poliittisen agendan omaavista liikkeistä kuten BDS ja ICHAD
...................

BDS vastustaa miehitystä ja puolustaa ihmisoikeuksia ja ICHAD vastustaa Palestiinalaisten kotien tuhoamista.

Se, että sinä vastustat näitä järjestöjä kertoo sinusta kaiken olennaisen.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila Vastaus kommenttiin #9

BDS on uusin versio SA:n ja NSDAP:n huhtikuussa 1933 aloittamasta boikotista juutalaisia ammatinharjoittajia ja heidän asiakaskuntaansa vastaan omaten näin antisemitistiset esikuvat.
ICHAD ajaa yhden valtion mallia joka käytännössä lopettaisi Israelin juutalaisten ainoana kotimaana.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Suomessa opiskelijat joutuvat osin itse kustantamaan oppimateriaalinsa joten kyseinen avustusraha on välittömästi suunnattava oman maamme nuorille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset