Gazan satama uhkana vai mahdollisuutena?
Gazan satama saattaa piankin toteutua. Nyt on valmistunut suunnitelma rakentaa tekosaari Gazan rannikolle ja yhdistää se viisi kilometriä pitkällä sillalla mantereelle. Tämä uusi järjestely helpottaa Gazaan tulevien lastien mahdollisesti kansainvälistä valvontaa.
Tekosaaren laajuus on suunnitelman mukaan 8 km2 ,saaren ja sillan ohella suunnitelma pitää sisällään huvivenesataman ja mahdollisesti myös lentokentän. Projektin kustannusarvio on noin $5 miljardia ja se on tarkoitus kattaa kansainvälisin lahjoituksin ja lainoin.
Gaza island model as presented on June 20, 2016. (photo credit:COURTESY/THE ISRAEL PROJECT)
Hamas on pitänyt Gazan satamaa ja lentokentän (suljettu Yasser Arafat Airport ) ehtoina Israelin kanssa neuvotellulle pitkäaikaiselle tukitaukosopimukselle.
Israelin kannalta sataman rakentaminen itse Gazan kaistaleelle on turvallisuusmielessä ongelmallinen toisaalta asemateriaalien salakuljetuksen takia, samoin Hamasin johdolla tapahtuvassa rakentamisessa osan investointirahoista epäillään ohjautuvan muihin tarkoituksiin kuten mm jälleenrakennusvaroja ja materiaaleja on ohjautunut viime vuosina hyökkäystunneleiden rakentamiseen. Israelilaisviranomaisten mukaan tekosaari ei välttämättä ratkaise salakuljetusongelmaa mutta se kuitenkin auttaisi gazalaisten elinolojen kohentumista vapauttaen samalla gazalaisten liikkuvuutta ja kaupankäyntiä ilman Israelin rajoitteita. (Lähde: Jerusalem Post )
Israelin ja ehkä Egyptinkin kannalta yksi näkemys on, että mikäli gazalaiset saavat lisää toivoa paremmasta taloudellisesta tulevaisuudesta niin se alentaa heidän halukkuuttaan riskeerata sitä aseellisilla hyökkäyksillä naapureitaan vastaan.
Gazan muuri
Vaikka Gazan satama toteutuessaan olisikin myönteinen ele Israelilta Hamasille varautuu maa myös Gazan suhteen samalla epäsuotuisaan kehitykseen sotilaallisen vastaterrorin keinoin. Yksi tällainen menetelmä on suunnitelma uudesta Gazan muurista. Jerusalem Post'n mukaan Israel suunnittelee rakentavansa Gazan vastaiselle rajalleen muurin joka ulottuisi metrien korkeuteen maan päällä myös useiden metrien syvyyteen maan alla hyökkäystunneleiden ehkäisemiseksi. Huipputekniikalla varustetun rakennelman kustannuksiksi on arvioitu $568 miljoonaa.
Egypt's Gaza barrier
Vaikka Israelin kautta kulkee Gazaan noin 900 tavararekkaa päivässä se kattaa vain välttämättömimmän tarpeen. Luksustavarat, aseet ja niiden tekemiseen tarvittavat materiaalit on aiemmin salakuljetettu Egyptin kautta. Tunneliverkosto Egyptiin oli oli laajimmillaan 2500 tunnelia ja arviolta vuosittain niiden kautta kulki $3 miljardin arvosta tavaraa. Egyptin presidentti Morsin syrjäytyksen jälkeen Egyptin armeija on tehokkaasti tuhonnut pääosan tunneliverkostosta vuodesta 2013 lähtien laajentaen lisäksi turvavyöhykettä Rafahissa. (laajemmin artikkelissa Gaza Blockade – It’s Egypt not Israel! and Gaza’s Tunnel War Continues On All Fronts )
Tilanne on johtanut salakuljetuksen lisääntymiseen meritse. Mm toukokuussa 2016 Israelin turvallisuusviranomaiset pidättivät kalastajana esiintyneen salakuljettajan jonka aluksesta löydettiin aseiden lisäksi rakettien valmistukseen käytettävää nestemäistä lasikuitua. (Lähde: Jerusalem Post )
Laajemmin aiheesta artikkelissa Gaza Seaport – A Threat or Change
Op-Ed arvio
Gazan satama on osa palapeliä josta kootaan osaratkaisua Israel-Palestiina konfliktiin. Osaratkaisun ydin on pitkäaikainen aselepo Hamasin johtaman Gazan ja Israelin välillä jota sopimusta aktiivisesti on edistänyt myös Egyptin presidentti al-Sisi. Aiheesta tarkemmin kirjoituksessa Hamas and Israel on Verge of the Deal . Mainittakoon, että satama on ollut merkittävä asiakohta parhaillaan tapahtuvassa Turkin ja Israelin suhteiden lämmittämisessä.
Yksi egyptiläisten tarjoama houkutin on myös tarjota Hamasille 1000 neliökilometriä Gazaan rajoittuvaa Siinaita Egyptiltä jolloin Gazan alue moninkertaistuisi mahdollistaen myös palestiinalaispakolaisten asuttamisen tälle laajentuneelle alueelle. Tästä optiosta tarkemmin artikkelissa Sinai Option again.
Kun niin suorat kuin välitetytkin neuvottelut presidentti Abbasin johtaman Palestiinalaishallinnon kanssa ovat olleet pysähdyksissä eikä niitä ole näköpiirissäkään ennen Abbasin syrjäytymistä on Hamasin ja Israelin pyrkimys sataman kaltaiseen konkreettiseen ratkaisuun nähdäkseni mielekäs tie alueelliseen liennytykseen joka parhaimmillaan voisi johtaa ns 'Kylmän rauhan' vaiheeseen ja jopa pysyvämpiin ratkaisuihin ajan niin salliessa.
Kirjoitus julkaistu ensin Ariel -sivustolla
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)
Mielenkiintoista. Israelilaisilla riittää mielikuvitusta, viimeeksi oli se "aurinkovoimala" ja nyt tämä huvivenesatama Gazan leiriläisille.
Samoin Gazan muuri on jännä, kun ne leiriläiset aina vaan yrittävät paeta pois leiristään. Tähänastiset järjestelmät eivät ole riittäneet. Nyt upotetaan muuri syvälle maahan ja teräsaita korkeuksiin. Eivätköhän rupea evakot pysymään sijoillaan.
Nyt oli Hesarissa mielenkiintoinen uutinen. Arkeologit ovat löytäneet aikoinaan 40-luvulla Liettuassa sijainneesta tuhoamisleiristä vastaavanlaisia pakotunneleita kuin Gazassakin. Silloin leiriläiset olivat kaivaneet tunneleita lusikoilla. Nykyisin gazalaisilla on paremmat vehkeet. Tämä tunneli on tiettävästi Gazan lisäksi ainoa paikka josta leiriläiset ovat yrittänneet paeta.
http://jaakkokorpi-anttila.puheenvuoro.uusisuomi.f...
Israel rakentaa palestiinalaisten maille
7.7.2016 12:35 Jaakko Korpi-Anttila
Israel valloitti vuonna 1967 Länsirannan ja Itä-Jerusalemin, missä yli 100 siirtokunnassa asuu nyt arviolta 570000 israelilaista. Juutalaisuus puhkesi taas kerran kukkaansa, kun Israelin hallitus päätti avata tarjouskilpailun 800 asunnon rakentamiseksi juutalaisille palestiinalaisten maille ja entisille asuinalueille.
USA:n ulkoministeriön tiedottaja John Kirby ilmoitti maansa hallituksen voimakkaan paheksunnan rakentamissuunnitelmille toteamalla esimerkiksi, että jos tieto pitää paikkansa, on se todiste systemaattisesta maan anastuksesta, siirtokuntien laajentamisista ja etuvartioasemien laillistamisyrityksistä. Tällaiset toimet murentavat mahdollisuuksia, joiden tavoitteena on kaksi itsenäistä valtiota.
Myös YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon esitti vastalauseensa asiasta mainiten muun muassa, että rakentamispäätös herättää kysymyksiä Israelin pitkäntähtäimen tavoitteista ja niiden laillisuudesta.
Kahden vuoden takaisissa rauhanneuvotteluissa (Oslo) sovittiin rakennuskielloista, mutta sillä paperilla on ainakin Israelin puolella pyyhitty mitä sattuu. Aika näyttää, kuinka kauan USA jaksaa hiljaisesti hyväksyä Israelin laittomuudet mukisematta varsinkin, jos uusi presidentti ei lukeudu äärioikeistoon. Varmaan Venäjän presidentti seuraa tarkoin maailman reaktioita tässä asiassa ja ottaa siitä mallia lähiulkopolitiikassaan
Arilla on erilainen versio kahden valtion mallista: Herrakansa on pannut alkuasukkaat keskitysleireihin teräsaitojen sisään. Sieltä ne piruparat yrittävät kaivautua ulos kuten myyrät.
Voiko tästä vetää sellaisen johtopäätöksen että 40-luvun keskitysleireissä oli paremmat olot kuin nykyisessä Gazan leirissä?
Kun nyt tosiasia on että juutalaiset ovat valloittaneet Palestiinan, niin antaisivat alkuasukkaille jonkunlaisen autonomian. On häpeällistä käyttää niin paljon väkivaltaa hallitsemiseen ja evakoiden keskitysleirissä pitämiseen. On käsittämätöntä että pitää mennä panssarivaunuilla leirin sisään tuhoamaan ja tappamaan.
Tosin Vanhasta Testamentista löytyy Jahven ohje miten tällainen naapuriheimo pitää tuhota; miehet, lapset, naiset, kotieläimet ja kaikki omaisuus täydellisesti. Nythän juutalaisilla olisi siihen Herran käskyn noudattamiseen sopivasti atomipommeja. Tämä ohje on varmaan yhtä pätevä kuin ikuinen maan omistuoikeuskin.
Kommentoi 10 kommenttia