Ari Rusila: Kootut kirjoitukset The other side of the story!

Siinai ei enää uhkaa Eilatin matkailukehitystä

Lähi-idän rauhanneuvottelujen junnatessa totuttuun tapaan kabineteissa vietin alkuvuotta Punaisen meren rannalla Eilatissa. Paikallisten tapaan epäilen neuvottelujen tälläkin kertaa päätyvän umpikujaan, sen sijaan en epäile hetkeäkään etteikö matkailun määrätietoinen kehitystyö Israelissa johtaisi aiempaakin parempaan menestykseen. Seuraavassa joitakin vaikutelmiani suhteessa aiempaan parin vuoden takaiseen visiittiini kaupungissa.

Uusi aita vasemmalla ja vanhaa näkyy oikealla

Suorat kansainväliset lomalennot laskeutuvat vielä pari vuotta Ovdan (sotilas)kentälle. Vajaan tunnin matka Egyptin ja Israelin rajatietä Eilatiin esitteli selkeästi rajalla tapahtuneet uudistukset: näkyvää valvontaa oli aiempaa enemmän ja vanhan rikkinäisen metrin korkuisen rajaaidan vierellä hohti uutukainen moderni raja-aita varustettuna kuuleman mukaan kameroin, liiketunnistimin ym teknisin apuvälinein.Tilanteen taustalla on jo vuosia Siinailta käsin tapahtuneet laittomat rajanylitykset – vuodesta 2006 noin 64 000 ja investointia vauhditettiin arabikevään vaikutuksesta varsinkin v. 2011 mainitulla rajatiellä n 20 km Eilatista pohjoiseen tapahtuneen yli kaksikymmentä henkeä vaatineen terrorihyökkäyksen takia. Tästä enemmän artikkelissani Sinai Emerged as New Front in Israeli-Palestinian Conflict. .  

Nyt 230 km pitkän ja 270 miljoonaa dollaria maksaneen raja-aidan pääosat ovat valmiina.

Eilatista Ovdaan pääsee myös itäisempää reittiä ja tällöin n 18 km pohjoiseen Timnassa näkyy uuden kansainvälisen lentokentän rakenustyöt. Vuonna 2017 uudelle kentälle siirtyy siviililiikenne – nykyisin 1.5 miljoonaa lentomatkalaista vuodessa. Tämä merkitsee kotimaan liikenteeseen käytetyn Eilatin kaupunkikentän sulkua mikä sinänsä on myös menetys.


Olen aiemmin kulkenut Tel Avivista juuri tälle kentälle ja saapumiset olivat sinänsä elämys koneen koukatessa Punaisen meren kautta ja laskeutuessa kattoja hipoen vanhan kaupunkikeskustan ja hotellialueen erottavalle kiitoradalle. Kun lennot siirtyvät pois otetaan tämä keskeinen alue uuteen käyttöön ja kaupunkisuunniitelmien mukaan kiitoradan paikalle on nousemassa 2080 hotellihuonetta, 1000 asuntoa, kaupallisia palveluja, avointa julkista tilaa, rautatielinjaus ja jopa maanalainen metroasema. Viimemainitut investoinnit saattaisivat vaikuttaa utopistiselta nyt noin 50 000 asukkaan Eilatissa, mutta v 2012 Israel ja Kiina sopivat nopean junayhteyden rakentamisesta yhdistämään Eilatin Beershebaan ja Tel Aviviin.

Sitten viime käynnin muutama uusi turistiviritys oli valmistunut. Itselleni mielenkiintoisin oli Camel Ranchille valmistunut seikkailupuisto jossa kolmen vaatimustason radat yläilmoissa palvelivat maksimissaan 150 seikkailijaa kerrallaan. Toinen uusi kohde – Ice Park – herätti hieman suomalaisena kateutta nimittäin hallin halkaisijaltaan 105 metriä leveä kupoli on maailman suurimpia puurakenteita – ja tämä autiomaassa kun Suomessa metsien keskellä isommat rakennukset tehdään betonielementeistä.

Photo credit: WIEHAG GmbH Wood systems

Ice Parkin luistelurata, iglu, multidimensionaalinen elokuvateatteri ja ostoskeskus saavat jatkossa seurakseen 250 sviittiä käsittävän hotellin ja keinolumisen slalom rinteen hotellin katolta seiniä kiertäen. Turistihoukuttimien ohella rannan kävelypromenadilla oli nyt väljempää koska kaupungin johto oli viimeinkin toteuttanut uhkauksensa häätää katukauppiaat pois.

Suunnitelmien mukaan Eilat on kolminkertaistamassa väkilukunsa ja hotellihuoneiden määrän kasvu jatkossa 35 000 huoneeseen varmistanevat Eilatin aseman ”Punaisen meren Rivierana”. Koko Israelissa matkailu tuottaa 22.5 miljoonan vuotuisen yöpymisen tuella noin 10 miljardia dollaria työllistäen suoraan 100 000 ja välillisesti tuplaluvun matkailupalvelijoita.

Tätä aihepiiriä käsittelen tarkemmin pääblogissani julkaistussa kirjoituksessani


Sinai Terrorism Doesn’t Shake Eilat Tourism


Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kuinkas paljon siellä "kentällä" nähdään tällä hetkellä rautatien mahdollisuuksia myös tavaraliikenteessä?
http://www.iaphworldports.org/LinkClick.aspx?filet...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Tavaraliikenne saattaa olla jatkossa jopa merkityksellisempi kuin henkilöliikenne. Eilathan on merkittävä tavaraliikenteen satamakaupunki ja esimerkiksi molemmin puolin korallirannalle vievää tietä näkyy valtavat uusien autojen varastokentät. Tavaraliikenteen tehostamiseksi suunnitelmiin kuuluu myös Eilatin sataman ja Eilat-Ashkelon putkilinjan siirto sopivampiin paikkoihin.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Ministerikomitea hyväksyi ratahankkeen lokakuussa 2013 ympäristöministerin vastustaessa linjausta. Varsinkin jos rata linkittää Eilatin Ashdodiin puhutaan suunnitelmasta Euroopan ja Aasian välisenä maasiltana. Radalla voidaan kuljettaa esimerkiksi 200 000 tuontiautoa Eilatista eteenpäin ja viedä viisi miljoonaa tonnia kemikaaleja ulkomaille. Radalla lasketaan kulkevan viisi miljoonaa matkustajaa vuodessa matka-ajan olessa Tel Aviviin nykyisen neljän tunnin sijaan kaksi tuntia. Radan oletetaan olevan käytössä kymmenen vuoden sisällä. Sataman ja radan yhdistämiseksi on useita vaihtoehtoja selvittelyn alla kuten uusi terminaali yhdistettynä kuorma-autokuljetuksin, rakentaa maanalainen kuljetusväylä satamaan tai rakentaa uudelle terminaalille kanaali. Ympäristökysymykset ovat yksi keskeinen valintaan vaikuttava tekijä.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Yksi otsikkooni liittyvä uutinen on, että Egypti ilmeisesti on sulkenut liki 90 % Gazaan vievistä tunneleista. Tunnelikaupan arvoksi arvioidaan yli 700 miljoonaa euroa vuodessa josta Hamas on verottanut osansa. Tämä heikentänee Hamasin asemaa merkittävästi jolloin palestiinalaishallinto ehkä helpommin voisi suostua UM Kerryn mahdollisiin sopimusaloitteisiin. Jo Arabikevään koitettua Israel myönsi Egyptille luvan voimakkaampaan läsnäoloon Siinailla ja näin ilmeisesti myös on tapahtunut.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Kiitos, on virkistävää lukea hyviä uutisia.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Nykyuutisoinnissa taitaa olla vallalla käytänne että mitä huonompi tapahtuma sitä suuremmat otsikot eli hyvä uutinen ei ole uutinen. Pelkän kielteisen uutisoinnin rinnalla on Israelistakin luettavissa myös myönteisiä juttuja esimerkiksi suomeksi esimerkiksi Jedidu lehdessä http://www.suomi-israel.fi/uusi/media.php ja englanniksi vaikkapa http://verygoodnewsisrael.blogspot.fi/ sivulla.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Boikottiuutisten sijaan lisää myönteisiä uutisia: Israel hyväksyttiin CERNin täysjäseneksi - http://mfa.gov.il/MFA/PressRoom/2014/Pages/Israel-... ja pari kuukautta sitten itse kirjoitin Israelin mukaantulosta jättimäiseen EU:n Horizon2020 -ohjelmaan: "EU:n ja Israelin sopu yhteishankkeesta – direktiivit haudattiin liitteisiin" - http://konfliktit.wordpress.com/2013/11/29/sopu-eu....
Molemmissa yhteyksissä Israel on ainut Euroopan ulkopuolinen jäsen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset